Witamina D (a ściślej jej wersja D3) jest bardzo często określana jako witamina „słońca”. W dzisiejszych czasach przebywanie na słońcu jest niewystarczające, przez co nie utrzymujemy właściwego poziomu tej witaminy. Wiele ludzi ma niedobór, a to bardzo niedobre, ponieważ witamina D jest absolutnie niezbędna dla dobrego zdrowia.

Witamina D (a ściślej jej wersja D3) jest bardzo często określana jako witamina „słońca”. W dzisiejszych czasach przebywanie na słońcu jest niewystarczające, przez co nie utrzymujemy właściwego poziomu tej witaminy. Wiele ludzi ma niedobór, a to bardzo niedobre, ponieważ witamina D jest absolutnie niezbędna dla dobrego zdrowia.

W szerokości geograficznej, w której leży Polska, kąt padania promieni słonecznych w miesiącach jesienno-zimowych jest zbyt mały, nie umożliwia produkcji cholekalcyferolu w skórze. Ilość „zmagazynowanej” witaminy D3 w tkankach zazwyczaj jest niewystarczająca. Badania epidemiologiczne wykazują, że stężenie witaminy D3 u większości dorosłych nie osiąga pożądanego poziomu.

Witamina D to grupa związków chemicznych: witaminy D1 (kalcyferolu), witaminy D2 (ergokalcyferolu) i witaminy D3 (cholekalcyferolu). Należą one do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Oznacza to, że nie są wydalane z organizmu wraz z moczem czy potem, tylko magazynowane w tkance tłuszczowej i wątrobie.

Witamina D jest jedną z najbardziej niezwykłych witamin. Okazuje się, że im mniej witaminy D, tym więcej zapaleń. Wzmocnienie kości, podniesienie odporności, walka z nowotworami, niwelowanie nadciśnienia, a nawet odchudzanie – witamina D jest dobra na wszystko.

Nie ulega wątpliwości, że witamina D odgrywa znaczącą rolę w układzie odpornościowym. Niedobór tej witaminy to poważny problem, wiąże się z:

  • skłonnością do infekcji,
  • poważnymi chorobami na tle autoagresji (reakcji immunologicznej przeciwko własnym tkankom), takimi jak stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów czy cukrzyca typu 1,
  • niedobór powiązano również z osteoporozą, czyli zmniejszeniem gęstości mineralnej kości i zwiększonym ryzykiem złamań u osób w podeszłym wieku
  • zwiększoną częstością zachorowań na nowotwory złośliwe – przede wszystkim piersi, jelita grubego, prostaty i nerek,
  • zaburzeniami gospodarki węglowodanowo-tłuszczowej – cukrzycą typu 2 i innymi zaburzeniami metabolicznymi jej towarzyszącymi,
  • zwiększoną częstością zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego, takimi jak zawały serca i udary mózgu.

To oczywiście niepełna lista, wymieniono najbardziej znane i dotąd przebadane schorzenia wiązane z niedoborem witaminy D. Niedobór witaminy D to „cicha epidemia”. Objawy są zwykle subtelne i może zając kilka lub kilkadziesiąt lat zanim zostaną powiązane z niedoborem witaminy D.

Ciężko jednoznacznie stwierdzić czy niedobór witaminy D przyczynia się do tych chorób, czy ludzie którzy mają niski poziom witaminy D są po prostu bardziej narażeni na te choroby, jedno jest pewne – warto zapewnić odpowiedni poziom witaminy D, aby zapewnić sobie dłużej zdrowie.

Oto niektóre korzyści z utrzymywania właściwego poziomu witaminy D:

  • Osteoporoza i złamania kości: Wyższe dawki witaminy D mogą pomóc w zapobieganiu osteoporozy i złamań kości u osób w podeszłym wieku.
  • Siła: Suplementacja witaminy D może zwiększyć siłę fizyczną w obu parach kończyn górnych i dolnych.
  • Odporność: Witamina D zwiększa odporność organizmu (szczególnie w okresie jesienno-zimowym), pobudza układ odpornościowy, wspierając limfocyty T w walce z infekcjami. W okresie po infekcyjnym przyspiesza rekonwalescencję organizmu.
  • Rak: Witamina D może pomóc w zapobieganiu raka. W jednym badaniu wykazano że dawka 1100 IU dziennie, wraz z wapniem, zmniejszyła ryzyka wystąpienia raka o 60%. Obecność witaminy D hamuje rozwój komórek nowotworowych i tworzenie nowych naczyń krwionośnych, odżywiających guza.
  • Depresja: Badania wykazały że witamina D powoduje łagodną redukcję nasilenia objawów u osób z depresją.
  • Cukrzyca typu 1: W jednym z badań stwierdzono że dawka 2000 IU witaminy D dziennie u niemowląt zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1 o 78%.
  • Nadciśnienie:Witamina D niweluje również nadciśnienie tętnicze. Prawdą jest, że “witamina słońca” doskonale sprawdza się w profilaktyce chorób związanych z zaburzeniami metabolicznymi, np. nadciśnienia tętniczego, cukrzycy czy chorób autoimmunologicznym.Witamina D zapobiega  podnoszeniu poziomu cholesterolu, dzięki czemu hamuje choroby układu krążenia. Stąd witamina D jest dobrym rozwiązaniem profilaktycznym na nadciśnienie.
  • Odchudzanie: Udowodniono, że szybciej chudną te osoby, które mają większe stężenie witaminy D w organizmie.Witamina D przyspiesza odchudzanie, ale niestety może również przyspieszyć tycie, szczególnie w obrębie pasa. Za taki stan rzeczy odpowiada hormon leptyna, który zawiadamia mózg, że organizmowi nie potrzeba więcej jedzenia. Gdy jednak witaminy D jest zbyt dużo, zaczynamy odczuwać zwiększony apetyt.
  • Śmiertelność: Niektóre badania wykazały że suplementacja witaminy D zmniejsza ryzyko śmierci podczas pobytu w szpitalach, badaniach i diagnozowaniu lekarskim co oznacza że może pomóc żyć dłużej.

Źródło: naturalna-medycyna.com.pl, www.endokrynologia.net, www.lactoral.pl, www.poradnikzdrowie.pl
Zdjęcia: www.thelist.com, articles.mercola.com

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Pies obsikał Ci dywan, fotel, podłogę, materac? Sprawdź, jak pozbyć się zapachu moczu

CIASTO PANI WALEWSKA: NAJLEPSZY PRZEPIS – f7kulinarne