Wraz z początkiem października we Francji nadeszła prawdziwa rewolucja. Każde zdjęcie o charakterze reklamowym, które zostało poddane obróbce graficznej będzie musiało zawierać informację, że „zdjęcie jest wyretuszowane”. 

Wraz z początkiem października we Francji nadeszła prawdziwa rewolucja. Każde zdjęcie o charakterze reklamowym, które zostało poddane obróbce graficznej będzie musiało zawierać informację, że „zdjęcie jest wyretuszowane”. 

Współczesne media, przede wszystkim prasa, telewizja i Internet kształtują naszą osobowość w większym stopniu niż zdajemy sobie z tego sprawę. Wykreowały one obraz kobiety idealnej któremu podświadomie staramy się dorównać. Jakie są tego skutki?

Żyjemy w czasach, które pozornie dają nam dużo wolności i nieograniczoną możliwość wyboru życiowych dróg. Dlaczego więc paradoksalnie coraz więcej ludzi nie potrafi odnaleźć swojego miejsca w życiu? Coraz częściej zapadamy na depresję, mit samorealizacji i sukcesu na wyciągnięcie ręki zdaje się być tylko pustymi sloganami.

Dużo się mówi o sztucznym wizerunku ludzkiego ciała wykreowanym przez świat mody, a obecnie podtrzymywanym przez media społecznościowe, celebrytów, sławne gwiazdy.

Kreowany idealny wizerunek odbiera nam radość życia i ogranicza w wielu sytuacjach

Winę za zagubienie współczesnych kobiet i mężczyzn ponoszą media. Nie bez powodu mówi się o nich, że są czwartą władzą. Ich wpływ na postrzeganie świata jest ogromny. Każdy marudzi pod nosem, że zdaje sobie sprawę, że media okłamują, fałszują, zniekształcają, koloryzują rzeczywistość, a mimo to każdy daje się nabrać.

– Ta piękna Pani z ekranu, z czasopisma – nigdy nie będę taka jak ONA… Jestem beznadziejna, mam beznadziejne życie…

Sięgając po magazyny, czy włączając telewizor, co chwila napotykamy się na NIĄ – tak zwaną „Kobietę Idealną”. Jest śliczna, zadbana w każdym szczególe, dopracowana do perfekcji. Idealny strój, makijaż, idealna fryzura, figura. Jest kobietą sukcesu – robi oszałamiającą karierę, nie przemęcza się, realizuje, rozwija, robi to co kocha i na dodatek zarabia mnóstwo pieniędzy. Ma imponujące życie zawodowe, które idealnie łączy z życiem prywatnym, towarzyskim i jeszcze ma czas na podróże i na pasje. Zawsze jest wyspana, na twarzy gości uśmiech, oczywiście z idealnymi, białymi ząbkami. Jest zawsze asertywna, kompetentna, elokwentna, ciepła, stanowcza, kiedy trzeba seksowna, kiedy trzeba tajemnicza albo drapieżna. Każdy ją lubi, podziwia i uwielbia.

Niewątpliwym i ciężkim grzechem współczesnych mediów jest promowanie jako ideału przesadnie szczupłej sylwetki. Straszna prawda jest taka, że obecna moda na chudość jest jedną z przyczyn anoreksjibulimii i innych zaburzeń odżywiania na które zapadają coraz młodsze dziewczęta.

We Francji powiedziano dość!

Postanowiono zawalczyć z tym nieprawdziwym, przeidealizowanym obrazem i wprowadzono nakaz informowania oznaczania zdjęć i reklam, które poddano obróbce graficznej m.in. w Photoshopie – trzeba na nich umieszczać napis „Photographie retouchée”. Kara za brak takich oznaczeń wynosi 30% budżetu kampanii reklamowej ale nie mniej niż 37,5 tys. euro.

Pomysł zrodził się, gdy jakiś czas temu Francuzi w ankietach odnotowali najniższy średni wskaźnik BMI w Europie i wiele razy wykazywali niezadowolenie ze swojego wyglądu. Paryż, dawniej będący wizytówką Francji i jednocześnie stolicą mody, dziś promuje bardzo wychudzone sylwetki i oderwane od rzeczywistości wyobrażenie o ludzkim wyglądzie.

Rząd postanowił z tym zawalczyć, ludzie mają przestać być atakowani retuszowanymi zdjęciami, a jak już je widzą, to ma być informacja, że zdjęcie bądź reklama zostały wyretuszowane. Rząd ma nadzieję, że to pomoże młodzieży w walce ze stale rosnącym wskaźnikiem ludzi cierpiących za anoreksję bądź zaburzenia odżywiania.

Marisol Touraine, minister zdrowia i spraw społecznych Francji wyjaśnia, że promowanie w magazynach kobiecych czy w reklamach sylwetek kobiet niemieszczących się w normach, niezwykle i nienaturalnie szczupłych, optycznie i wizualnie upiększanych itp. kreuje sztuczne ideały i powoduje obniżanie własnej samooceny u odbiorców takich publikacji.

Pójdźmy po rozum do głowy i machnijmy ręką na wizerunek idealnej kobiety który serwują nam media. Tej Pani bez zmarszczek, bez wad i … bez duszy. Ona urodziła się w Photoshopie i nigdy nie wyrwie się z absurdalnego świata fikcji. Miejmy swój rozum i bądźmy już teraz szczęśliwe.

Źródło: tojakobieta.pl, bezprawnik.pl, www.pudelek.pl, www.wirtualnemedia.pl. Zdjęcia: straatosphere.com, q13fox.com

PRZECZYTAJ TAKŻE: 

Nowe prawo we Francji ucieszy bardzo wiele kobiet

KOTLETY Z KURCZAKA DIETETYCZNE – f7kulinarne