Śniadanie to bezdyskusyjnie najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia i niestety najczęściej … pomijany. Polacy tłumaczą się brakiem czasu, chęci utraty zbędnych kilogramów lub niechęcią do jedzenia po przebudzeniu. Prawda jest taka, że unikanie śniadania sprzyja wieczornemu objadaniu się. Zdawaliście sobie sprawę, że niektóre produkty nie powinny być jedzone na czczo? 

Śniadanie to bezdyskusyjnie najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia i niestety najczęściej … pomijany. Polacy tłumaczą się brakiem czasu, chęci utraty zbędnych kilogramów lub niechęcią do jedzenia po przebudzeniu. Prawda jest taka, że unikanie śniadania sprzyja wieczornemu objadaniu się. Zdawaliście sobie sprawę, że niektóre produkty nie powinny być jedzone na czczo? 

Nie jedząc śniadania pozwalamy by nasz organizm pozostawał na zwolnionych obrotach po przespanej nocy. Gdy śpimy nasz metabolizm funkcjonuje wolniej i by go pobudzić go działania potrzeba energii. Skutkiem tego jest spadek glukozy we krwi objawiający się zmęczeniem, sennością i brakiem koncentracji. Nie zjedzenie śniadania jest więc równoznaczne z pozostaniem w trybie spoczynkowym.

Dodatkowo przegładzając się rano zjadamy dużo więcej podczas kolejnych posiłków, co przy zwolnionym, w wyniku nie zjedzenia śniadania, metabolizmie kończy się tyciem.

Co warto jeść na śniadanie?

Rzeczy, których nie powinno się jeść na śniadanie:

  1. Wędliny – przetworzone produkty mięsne zawierają azotyny. Związki te używa się do konserwacji, które automatycznie poprawiają smak i wygląd wędlin. Zwiększają przy tym ryzyko wystąpienia nowotworów, szczególnie jelita grubego, żołądka i przełyku.
  2. Słodkie produkty zbożowe – zamiast owsianki jecie płatki śniadaniowe lub musli? W wielu przypadkach popularne płatki i musli są prawdziwą bombą kaloryczną. Dietetycy alarmują, że na 70% dostępnych w sklepach płatków i musli w jednej porcji  jest tyle samo cukru, co pączek z dżemem. Szczególnie słodkie płatki śniadaniowe dla dzieci. Podobnie wygląda w przypadku płatków fit, light, lekkich itp. Spójrzcie na skład i sami się przekonanie. Cukier ukryty jest pod różnymi nazwami, np. syrop fruktozowy, glukozowy lub glukozowo-fruktozowy, syrop z agawy, dekstroza, glukoza, laktoza, melasa. Zamiast płatków śniadaniowych zjedzcie owsiankę z dodatkiem świeżych owoców, ziaren słonecznika lub orzechów.
  3. Naleśniki polane syropem klonowym – moda na naleśniki (pancakes) przyszła z USA. Syrop klonowy, pomimo że jest mniej kaloryczny niż miód i cukier, to mimo wszystko zawiera syrop kukurydziany, czyli glukozowo-fruktozowy, który mimo szczerych i dobrych chęci prowadzi do otyłości i nadwagi, chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2. Najgorsze jest to, że syrop ten można znaleźć w prawie wszystkich przetworzonych produktach: dżemach, ciastkach, słodyczach, pieczywie. Czemu się go używa? Bo jest o wiele tańszy, niż zwykła sacharoza.
  4. Drożdżówki, pączki, tosty – wszystkie te produkty są bogate w cukier i nie ma gorszego sposobu na rozpoczęcie dnia. Nie zawierają żadnych wartości odżywczych, a w błyskawicznym czasie podnoszą poziom cukru we krwi, gdzie za chwilę także błyskawicznie poziom cukru spada powodując, że jesteśmy bez sił, ospali i brakuje nam energii. W taki sposób bardzo szybko sięgamy znowu po coś słodkiego – takie zachowania są najszybszą i najprostszą drogą do otyłości, do cukrzycy typu 2 i nowotworów.
  5. Kanapka z mikrofalówki – mikrofalówka utrwala w nas złe nawyki żywieniowe, ponieważ zamiast samemu coś przygotować, kupujemy gotowe posiłki, które wystarczy zaledwie ” przez dwie minuty podgrzać”. Takie dania to dania zawierające mnóstwo soli, tłuszczu, sztucznych dodatków.
  6. Jogurty owocowe – większość z nas myśli, że to bardzo zdrowe, że takie jogurty są zdrowe, lekkie i nietuczące. Dzisiejsze jogurty w sklepach zawierają pełno cukru, słodzików, sztucznych substancji barwiących, słodzących i zagęszczających. Produkty, który jest reklamowany jako „lekki, zdrowy i owocowy” w rzeczywistości jest zabijającą bombą kaloryczną. Dobrym wyjściem nie jest jedzenie także jogurtów „light” lub „0%”. Brak tłuszczu na pewno został zastąpiony dosładzającą substancją. Lepiej sięgnąć po kefir, jogurt naturalny, a najlepiej przygotować samemu w domu, dodać do tego owoce lub orzechy i po takim posiłku na pewno będziemy mieli energię na jakiś czas.
  7. Babeczki z owocami, tarteletki – ależ one się pięknie prezentują w cukierni i na sklepowych półkach. Słodkie babeczki są na szczycie listy najbardziej niezdrowych i kalorycznych śniadań. Taka babka zawiera to, czego najmniej potrzebujesz na start, czyli białej mąki, tłuszczów i cukru. Jedna waniliowa babeczka dostarcza 270 kcal, czyli tyle samo co pączek.
  8. Owsianka błyskawiczna – wszystko co „instant”, błyskawiczne i  z paczki jest niezdrowe. Natomiast zwykła owsianka, którą samemu przygotujesz jest znakomita dla zdrowia i zachowania odpowiedniej wagi. Owsianka zawiera błonnik, witaminy, cynk i syci na dłużej.

Źródło: www.zdrowie.wp.pl
Zdjęcia: rembrandthotel.nl, www.goodhousekeeping.com

PRZECZYTAJ TAKŻE:

7 produktów, których nigdy nie można jeść, gdy chce się mieć płaski brzuch

Kasza i ryż z woreczka? To bardzo niebezpieczne połączenie!