Czemu jest tak, że część z nas jest przeziębiona dosłownie całą jesień, a część w ogóle nie choruje? Nadmierna skłonność do infekcji może wynikać z przyczyn genetycznych (na wrodzony brak odporności nie mamy wpływu), ale w dużej mierze również z przyczyn środowiskowych, przede wszystkim zależnych od naszego stylu życia. Każdego dnia spotykamy się z zarazkami i bakteriami, ale to nasz organizm albo się przed nimi obroni, albo zachorujemy. Co robić, aby mniej chorować?

Czemu jest tak, że część z nas jest przeziębiona dosłownie całą jesień, a część w ogóle nie choruje? Nadmierna skłonność do infekcji może wynikać z przyczyn genetycznych (na wrodzony brak odporności nie mamy wpływu), ale w dużej mierze również z przyczyn środowiskowych, przede wszystkim zależnych od naszego stylu życia. Każdego dnia spotykamy się z zarazkami i bakteriami, ale to nasz organizm albo się przed nimi obroni, albo zachorujemy. Co robić, aby mniej chorować?


1. Myj ręce.

Właściwa higiena jest najtańszym, a zarazem bardzo skutecznym sposobem zapobiegającym infekcjom. Pamiętajmy, aby myć ręce zawsze, kiedy możemy. Przed korzystaniem i po korzystaniu z WC, przychodząc do domu lub do pracy, po wydmuchaniu nosa czy odwiedzinach u chorego… Warto też korzystać z antybakteryjnych żeli.

2, Jedz zdrowo.

Dobra dieta to podstawa naszej odporności. Jedz mądrze i różnorodnie. Nie kupuj produktów słabej jakości oraz półproduktów. Pamiętaj o owocach i warzywach. Jesienią pomyśl nad suplementacją witamin i minerałów, które trudniej dostarczyć wraz z pokarmem.

3. Zrezygnuj z cukru, papierosów i alkoholu.  

Cukier jest idealną pożywką dla grzybów. Dlatego, chcąc wzmocnić odporność, powinniśmy zrezygnować z ciastek, słodkich napojów, gotowych sosów…  Nadmierne spożywanie alkoholu także może zaszkodzić, ponieważ wypłukuje witaminy.  Z kolei nikotyna podrażnia błony śluzowe dróg oddechowych, które stają się łatwiejszym celem ataku patogenów.

Nasza porada? Nadmiar alkoholu obniża odporność, ale okazjonalny kubek grzanego wina bardzo nam pomoże, jeśli przemarzniemy.

4. Wysypiaj się.

Brak snu, oraz stres, osłabiają  nasz układ odpornościowy. Nie śpiąc 7-8 godzin, zwiększamy ryzyko zachorowania. Dlaczego? Nasz organizm jest zajęty radzeniem sobie ze skutkami stresu i zmęczenia, nie ma więc czasu na walkę z infekcjami.

Przeczytaj koniecznie: Jak pokonać strach przed lataniem samolotem.

Zobacz też: Najlepsze sposoby na poprawę nastroju

Zainspiruj się jesiennymi smakami. Zobacz nasz przepis na jesienny hummus z pieczoną dynią