W ciągu ostatnich lat infrastruktura rowerowa ulega u nas ciągłej poprawie i choć w wielu miastach jest jeszcze wiele do naprawy, pojawiają się również bardzo ciekawe rozwiązania. W Polsce powstała pierwsza świecąca ścieżka rowerowa dla cyklistów jeżdżących nocą. Jak działa?

W ciągu ostatnich lat infrastruktura rowerowa ulega u nas ciągłej poprawie i choć w wielu miastach jest jeszcze wiele do naprawy, pojawiają się również bardzo ciekawe rozwiązania. W Polsce powstała pierwsza świecąca ścieżka rowerowa dla cyklistów jeżdżących nocą. Jak działa?

3

W okolicach Lidzbarka Warmińskiego powstała pierwsza w Polsce świecąca ścieżka rowerowa. Swoje iluminujące właściwości zawdzięcza nie potrzebującym dużych nakładów energii diodom czy LED-om, ale specjalnemu rodzajowi kruszywa, z którego wykonano jej podłoże. To właśnie ten materiał nadaje ścieżce tak innowacyjny charakter.

Jej nawierzchnia jest bogata w substancje syntetyczne zwane luminoforami. Dzięki nim podłoże w ciągu dnia gromadzi energię słoneczną, emitując ją po zapadnięciu zmroku. Wtedy to ścieżka rozjarza się na niebiesko, znacząc rowerzystom bezpieczną i widoczną drogę do celu.

Testowy odcinek ścieżki rowerowej wykonała firma Strabag. Jej nietypowa nawierzchnia nocą oddaje nagromadzone światło słoneczne i świeci w ciemności. Innowacyjny odcinek ma 100 m długości i 2 m szerokości, jego wykonanie trwało cztery dni i kosztowało 120 tys. zł netto.

– Materiał, z którego stworzyliśmy ścieżkę rowerową, jest w stanie oddawać światło przez ponad 10 godzin. Oznacza to, że przez całą noc ścieżka emituje energię świetlną i ponownie gromadzi ją następnego dnia. Co ważne, efekt zawdzięczamy wyłącznie właściwościom użytego kruszywa, bez konieczności wspomagania dodatkowymi źródłami energii. Do budowy ścieżki w pobliżu Lidzbarka Warmińskiego wybraliśmy luminofory świecące na niebiesko, aby zachować spójność z krajobrazem – mówi dr inż. Igor Ruttmar, prezes firmy TPA.

Twórcy specjalnej nawierzchni – laboratorium TAP z Pruszkowa – połączyli siły z firmą wykonawczą STRABAG, a inspirację na ten projekt zaczerpnięto z Holandii, gdzie ścieżki tego typu już istnieją

TPA od dawna prowadziło badania nad wykorzystaniem kolorowej i oddającej światło nawierzchni asfaltowej. Największym wyzwaniem było zapewnienie trwałości opracowywanych materiałów oraz optymalizacja kosztów ich produkcji. W pruszkowskim laboratorium opracowuje się także asfalty zapachowe – cytrusowe, truskawkowe czy różane. Innowacyjne budulce TPA mają w równym stopniu znaczenie estetyczne, co ekonomiczne i ekologiczne. Projekt świecącej nawierzchni powstał już wcześniej, ale jego realizacja była możliwa dopiero dzięki pozyskaniu inwestora.

Inspirację na ten projekt zaczerpnięto z Holandii, gdzie ścieżki tego typu już istnieją. Zbudowany już i oddany do użytku 100-metrowy odcinek ścieżki to prototyp w naszym kraju. Będzie testowany w zmiennych warunkach atmosferycznych, a także ze zróżnicowaną ilością kruszywa, co pozwoli zoptymalizować materiał i sposoby jego wykorzystania.