Jedzenie ryb jest zdrowe, to fakt. Powinny znaleźć się na naszych stołach 2-3 razy w tygodniu, to też fakt. Źle dobrane, mogą wyrządzić nam wiele szkód, kolejny fakt. Jak więc kupować ryby, aby były zdrowe i smaczne? Mamy na to kilka sposobów.

Jedzenie ryb jest zdrowe, to fakt. Powinny znaleźć się na naszych stołach 2-3 razy w tygodniu, to też fakt. Źle dobrane, mogą wyrządzić nam wiele szkód, kolejny fakt. Jak więc kupować ryby, aby były zdrowe i smaczne? Mamy na to kilka sposobów.

Wybieraj grube.

Ryby składają się głównie z wody, białka i tłuszczu. To właśnie w tłuszczu mieszkają witaminy A i D. Rybi tłuszcz jest doskonałym źródłem kwasów omega-3, DHA, EPA. Tłuste ryby są więc zdecydowanie najzdrowsze.

Jakie gatunki warto jeść?

Spośród chudych ryb, mających około 1% tłuszczu polecamy pstrąga, okonia, dorsza czy szczupaka. Z ryb średnio tłustych, mających około 5-7% tłuszczy warto wybierać makrele, płotki i karpie. Najlepsze spośród tłustych, czyli mających ponad 7% tłuszczy ryb są łososie, makrele królewskie, dorady, sardynki, śledzie i węgorze.

Wybieraj dzikie.

Najlepszym wyborem, są ryby żyjące dziko, w czystych akwenach wodnych. Hodowlane ryby są przerośnięte i zanieczyszczone. Są źle karmione i mocno obciążone metalami ciężkimi. Kobietom w ciąży w ogóle nie zaleca się spożywania ryb z ferm.  

Wybieraj małe.

Większe gatunki, takie jak tuńczyki, marliny, ryby szpady są bardziej zanieczyszczone metalami ciężkimi. Dlaczego? Ponieważ są na końcu łańcucha pokarmowego, a ich organizmy magazynują w sobie toksyczne substancje.

Wybieraj świeże, lub mrożone.

Najlepsze wartości odżywcze mają ryby świeże, lub mrożone. Warto kupować je ze sprawdzonego źródła. Natomiast należy unikać konserw, przetworów i gotowych dań.

Więcej ciekawych artykułów o zdrowiu? Koniecznie zobacz:
Najlepsze przekąski do szkoły